Monthly Archives: februari 2015

“Pieter de Coninck” (1910 – 1932)

“Pieter de Coninck” – 1910 – 1932 Enkele maanden na de indiensttreding van de “Jan Breydel” werd het zusterschip “Pieter de Coninck” afgeleverd aan de Belgische Staat. Ook nu zorgde de scheepswerf John Cockerill te Hoboken voor een juweeltje. Net … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , | Plaats een reactie

“Jan Breydel” (1910 – 1931)

“Jan Breydel” (1910 – 1931) In 1910 werd te Brussel een wereldtentoonstelling ingericht. In het vooruitzicht van de toeloop van Engelse bezoekers en met het oog op het verhogen van de reeds zeer goede faam van de lijn Oostende Dover … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , , , | Plaats een reactie

“Princesse Elisabeth” (1905 – 1933)

“Princesse Elisabeth” (1905 – 1933) In 1903 vonden er zich op de Clyde (Schotland) proefnemingen plaats met passagiersschepen voorzien van de modernste turbinemotoren. Deze turbinemotoren zouden – op zeer korte termijn – de radermailboten vervangen. In de loop van 1904 … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , , , , | Plaats een reactie

“Princesse Clementine” (1896 – 1928)

“Princesse Clementine” (1896 – 1928) Op donderdag 22 oktober 1896 liep op de scheepswerf Cockerill Yards te Hoboken de nieuwe pakketboot “Princesse Clementine” van stapel. Kroonprins Albert (de latere Koning) doopte de nieuwe aanwinst van de lijn Oostende-Dover. Het schip … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , , , , | Plaats een reactie

“Rapide” (1895-1923)

“Rapide” (1895 – 1923) Door de scheepswerf Cockerill Yards te Hoboken werd in 1895 een van de laatste Belgische mailboten met een schoepenraderaandrijving gebouwd. De Belgische regering bestelde deze nieuwe maalboot bij de Firma John Cockerill te Seraing, waar de … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , , | Plaats een reactie

“Marie Henriette (2) – (1893 – 1914)

 “Marie Henriette (2)” (1893 – 1914) Een tweede “Marie-Henriette” werd in  1892-1893 gebouwd op de werf John Cockerill te Hoboken. Het werd op 1893 in vaart genomen, bijna gelijktijdig met de “Leopold II”, gebouwd op de Schotse scheepswerven “Denny and … Lees meer

Geplaatst in Eerste wereldoorlog, Oostendse maalboten | Tagged , , , , , , | Plaats een reactie

“Leopold II” (1893 – 1920)

“Leopold II” (1893 – 1920) In 1892 bestelde de Belgische regering bij de Schotse scheepswerf “William Denny and Brothers” uit Dumbarton voor de laatste keer een nieuwe maalboot. Het schip kreeg de naam “Leopold II”. De totale kostprijs bedroeg 2.70.000 … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , | Plaats een reactie

“Comtesse de Flandres” (1870-1893)

“Comtesse de Flandre” (1870 – 1893) De “Comtesse de Flandre” was de vierde uit een reeks van zeven nieuwe maalboten van het type Louise Marie. Zij was als het ware een kopie van de enkele maanden eerder in vaart gebrachte … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , | Plaats een reactie

“Princesse Josephine” – (1888 – 1919)

“Princesse Josephine” (1888 – 1919) In 1888 werd door de Belgische Staat bij de Schotse  scheepswerven “Denny and Bothers” uit Dunbarton twee nieuwe maalboten besteld. Het waren schepen die gelijkaardig waren aan de op dat ogenblik gehuurde schepen. Op woensdag … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , | Plaats een reactie

“Princesse Henriette” (1888 – 1920)

“Princesse Henriette” (1888 – 1920) De Raderboot “Princesse Henriette” werd in 1888, in opdracht van de Belgische regering gebouwd bij de Schotse scheepswerf “William Denny and Brothers” te Dumbarton, Schotland Deze maalboot had een lengte van 91m63 en een breedte … Lees meer

Geplaatst in Oostendse maalboten | Tagged , , , , , | Plaats een reactie