“Prins Philippe” (1973-1986)

“Prins Philippe” (1973 – 1986)

Op 17 februari 1973 werd de “Prins Philippe”  te water gelaten op de Boelwerf scheepwerf te Temse. Zij was het zusterschip van de “Prince Laurent” die een jaar later op dezelfde werf van stapel liep.

De “Prins Philippe” had een lengte van 118m01 en een breedte van 19m2. Dank zij de twee motoren van het type “Atlantique-Pielstick” van de “Chantiers de l’Atlantique” uit het Franse St-Nazaire kon zij een gemiddelde snelheid van 22 knopen behalen. Er was aanvankelijk plaats voorzien voor ongeveer 1302 passagiers en 189 auto’s.

Prins Philippe

Prins Philippe – verzameling Maurice Ferier

Vanaf 15 juli 1973 verzorgde de “Prins Philippe” regelmatig de verbinding tussen Oostende en Dover.

Tussen 6 mei 1985  en 1 oktober 1986, werd zij gecharterd door de rederij “Sealink UK Ltd” voor lijn over het Kanaal, tussen Weymouth (South West England) en Cherbourg (Normandië)  Nadien werd zij gecharterd door de rederij “B & I Lines” uit Dublin voor de vaart in de Ierse zee tussen Fishguard (Wales) en Rosslare Harbour (Ierland).

Prins Philippe

Prins Philippe – verzameling Maurice Ferier

Op 14 november 1986 werd de “Prince Philippe” verkocht aan de rederij “Navigazione Arcipelago Spa” uit  Napels (beter bekend onder de naam Navarma/Moby Lines) en kreeg de nieuwe naam “Moby Love”.Op 21 december 1986 verliet zij de haven van Oostende voor haar nieuwe thuishaven La Spezia (Noord Italië). Zij werd er ingezet op de lijn La Spezia – Livorno – Bastia (Corsica).

Moby Love

Moby Love

In 1993 werd de “Moby Love” verkocht aan de Griekse rederij “Ventouris Sea Lines”, uit Piraeus,  die ze verhuurde aan “C. Ventouris Sons Cyclade Coastlines” Zij werd  herdoopt tot “Panagia Tinou 2”. Zij werd ingezet op de vaart tussen Piraeus en de Griekse eilanden Paros-Naxos en Santorini.

In 1997 werd de boot dan opnieuw verkocht aan  de rederij “Agapitos Express Ferries” en herdoopt tot “Express Athina”. Drie jaar later; op 8 november 1999 werd ze doorverkocht aan de Griekse rederij “Minoan Flying Dolphins”, uit Piraeus, en werd gecharterd door Hellas Ferries

In januari 2005 noteerde men een nieuwe verkoop van de “ex Prins Philippe”, nu aan de rederij “Hellenic Seaways”. De naam bleef evenwel behouden.

Op 9 januari 2007 kocht de rederij “Stentzis Ferries” de boot en had de bedoeling ze in te zetten op de lijn Kilini-Poros, maar reeds op 25 maart 2007 werd ze opnieuw verkocht aan een andere Griekse  rederij “Saos Ferries” en kreeg de naam “Express Limnos

Inmiddels werd ze in 2011 uit vaart genomen en naar Turkije overgebracht voor ontmanteling.

 

 

 

 

Dit artikel werd geplaatst in Oostendse maalboten en tagged , , , , , , , . Bewaar de permalink |

Comments are closed.