“Prince Laurent” (1974 – 1992)

“Prince Laurent” (1974 – 1992)

 

Op 6 februari 1974 werd de “Prince Laurent”  te water gelaten op de Boelwerf scheepwerf te Temse. Zij was het zusterschip van de “Prins Philippe” die, in 1973, op de Cockerill scheepswerf  werd gebouwd.

Prince Laurent

Prince Laurent – verzameling Maurice Ferier

De “Prince Laurent” had een lengte van 118m01 en een breedte van 19m21. Dank zij de twee motoren van het type “Atlantique-Pielstick” van de “Chantiers de l’Atlantique” uit het Franse St-Nazaire kon zij een gemiddelde snelheid van 22 knopen behalen. Er was aanvankelijk plaats voorzien voor ongeveer 1302 passagiers en 189 auto’s.

Op 28 juni 1974 opende zij officieel de nieuwe “Admirality Pier links pan” aan de “Western Docks” van Dover. Vanaf 15 juli 1974 verzorgde de “Prince Laurent” regelmatig de verbinding tussen Oostende en Dover.

Tussen 4 februari en midden mei 1990 werd de “Prince Laurent” gecharterd door de rederij “Sealink Dieppe Ferries” voor de lijn tussen Dieppe (Normandië) en Newhaven (Sussex- Engeland).

In het het najaar van 1991 werd de “Prince Laurent” buiten dienst gesteld

Op 29 juli 1992 werd de “Prince Laurent” verkocht aan de Griekse “rederij “Strintzis Line” uit Piraeus. Onder de naam “Ionian Express” verliet het schip de haven van Oostende  voor de Griekse havenstad Piraeus

In mei 1993 begon men op de scheepswerf Perama in Piraeus met grondige verbouwingswerken en daarna kreeg zij de naam “Superferry II” en werd ingezet op de Griekse scheepvaarlijn Rafina – Andros – Tinos – Myconos en Syros. Vanaf 1995 vaarde zij onder de vlag van “Blue Ferrys” en vanaf februari 2011 werd zij verkocht aan de Griekse rederij “Blue Star Maritime SA”.

Vanaf 4 maart 2011 vaarde zij dan, nog steeds met dezelfde benaming “Superferry II” onder de vlag van de nieuwe eigenaars, de rederij “Golden Star Ferries” op dezelfde lijn.

Dit artikel werd geplaatst in Oostendse maalboten en tagged , , , , , . Bewaar de permalink |

Comments are closed.