“Princesse Marie Christine (1975 – 1997)

“Princesse Marie Christine” (1975 – 1997)

In 1974-1975 werd het schip gebouwd op de werf van Cockerill Yards.

Op 8 september 1975 werd de “Princesse Marie Christine”  te water gelaten op de scheepwerf Cockerill Yards te Hoboken. Zij was het zusterschip van de “Prinses Maria Esmeralda” en de “Prins Albert” die later op dezelfde scheepswerf  werden gebouwd.

Princesse Marie-Christine - Foto AVM - Verzameling Maurice Ferier

Princesse Marie-Christine – Foto AVM – Verzameling Maurice Ferier

De “Princesse Marie Christine” had aanvankelijk een lengte van 118m42 en een breedte van 19m99. Dank zij de twee motoren van het type “Atlantique-Pielstick” van de “Chantiers de l’Atlantique” uit het Franse St-Nazaire kon zij een gemiddelde snelheid van 22 knopen behalen. Er was aanvankelijk plaats voorzien voor ongeveer 1200 passagiers 300 auto’s of 37 vrachtwagens en 46 auto’s

Vanaf 30 december 1975 verzorgde de “Princesse Marie Christine” , eerder dan voorzien,regelmatig de verbinding tussen Oostende en Dover.

Op 27 oktober 1976 brak een zware brand uit aan boord van de “Princesse Marie Christine”. Aan boord bevonden zich toen 205 passagiers, 10 auto’s en 11 vrachtwagens.  Dank zij de hulp van een sleepboot uit Dover en het vrachtschip “European Trader” van de rederij Townsend-Thorensen Freight kon het schip terug naar Dover gebracht worden. 50 brandweermannen bestreden de zware brand. Er werd geen lichamelijke schade genoteerd.

In 1985 werd de “Princesse Marie Christine”, net als haar zusterschip “Prinses Maria- Esmeralda” (en later nog de “Prins Albert”), verbouwd op de Boel-scheepswerf te Temse. De breedte van het schip werd gebracht op 23m30, terwijl de totale lengte teruggebracht werd naar 110m75. Dank zij deze verbouwingswerken, “Jumboization” genoemd, werd de capaciteit gebracht op 1475 passagiers en . 420 auto’s of 55 vrachtwagens en 46 auto’s  Op 15 december 1985 werd zij, na de geslaagde verbouwing, teruggegeven aan de R.M.T. en vanaf 2 januari 1986 werd de verbinding tussen Oostende en Dover hernomen.

Vanaf 1 januari 1993 werd de “Princesse Marie Christine” eveneens ingezet op de lijn tussen Oostende en Ramsgate.

Princesse Marie Christine - verzameling Maurice Ferier

Princesse Marie Christine – verzameling Maurice Ferier

Vanaf 1 januari 1994 werd de “Princesse Marie Christine” eveneens regelmatig gecharterd door de Sally Line voor de verbinding tussen Ramsgate en Duinkerke.

Eind februari 1997, bij de faling van de Regie voor Maritiem Transport werd het schip opgelegd in de haven van Oostende en vanaf 18 april in de haven van Duinkerke. Zoals alle overblijvende schepen van de Regie voor Maritiem Transport werd ook de “Princesse Marie Christine” te koop aangeboden.

In 1998 werd het schip verkocht aan Denval Marine Consultants (uit Groot Brittannië) en herdoopt tot “Primrose”. De thuishaven van het schip veranderde van Oostende naar Limasol en het schip kwam daardoor onder Cypriotische vlag te varen.

Vanaf 14 april 1999 vaarde het voor rekening van de rederij TransEuropa Shipping Lines tussen Ramsgate en Oostende.

In 2008 werd de “Primrose” opnieuw te koop aangeboden. In de zomer van 2009 werd het schip tijdelijk gecharterd door de Marokkaanse rederij Comarit voor een lijndienst tussen Spanje en Noord-Marokko om later dat jaar weer terug te keren naar Transeuropa Ferries en Ramsgate.

In 2010 verkocht Denval Marine Consultants  de “Primrose” aan de Italiaanse eigenaar Finsea S.P.A.uit Limmasol (Cyprus), maar de naam, vlag en thuishaven bleven ongewijzigd ..

Vanaf 5 juni 2010 vaarde het voor de Rederij BL di Navigazione s.r.l. uit Cyracuse (Sicilië) op de lijn Piombino naar Portoferraio. (onder het merknaam “Blunavy”)

In de lente van 2011 werd het schip uit dienst genomen. Ze werd verkocht aan een Sloveense broker, kreeg haar thuishaven op  het belastingsparadijs St. Kitts-Nevis en  maakte, onder de naam “Elegant-I, zijn laatste reis naar de Indiase sloperij in Alang, waar het op 15-05-2011 aankwam.

 

 

 

Dit artikel werd geplaatst in Oostendse maalboten en tagged , , , , , , , , , , . Bewaar de permalink |

Comments are closed.