Prinses Marie-Esmeralda (1975 – 1995)

“Prinses Maria-Esmeralda” (1975 – 1995)

Op 28 januari 1975 werd de “Prinses Maria-Esmeralda”  te water gelaten op de scheepwerf Cockerill Yards te Hoboken. Zij was het zusterschip van de “Princesse Marie-Christine” en de “Prins Albert” die later op dezelfde scheepswerf  werden gebouwd.

Prinses Maria Esmeralda - verzameling Maurice Ferier

Prinses Maria Esmeralda – verzameling Maurice Ferier

De “Prinses Maria-Esmeralda” had aanvankelijk een lengte van 118m42 en een breedte van 20m68. Dank zij de twee motoren van het type “Atlantique-Pielstick” van de “Chantiers de l’Atlantique” uit het Franse St-Nazaire kon zij een gemiddelde snelheid van 22 knopen behalen. Er was aanvankelijk plaats voorzien voor ongeveer 1200 passagiers 300 auto’s of 37 vrachtwagens en 46 auto’s

Vanaf 24 mei 1975 verzorgde de “Prinses Maria-Esmeralda” regelmatig de verbinding tussen Oostende en Dover.

Op 28 november 1975 kwam zij, in een zware storm;, in aanvaring met brug nr 2 in de Eastern Docks te Dover en werd zwaar beschadigd aan de boeg.

Op 11 april 1978 kreeg zij zware schade boven de waterlijn bij een  aanvaring met westmuur in de haven van  Dover

Op 30 mei 1979 kwam zij in het Kanaal, bij “Goodwin Sands”,(een zandbank gelegen ongeveer vijf mijl voor de kust van Ramsgate tot Dover), in aanvaring met de Duitse cargo “Eleonora”. Deze cargo kwam van Casablanca en vaarde naar Felixstowe. In amper 15 minuten tijd zonk zij.

In 1985 werd de “Prinses Maria-Esmeralda”, net als haar zusterschip “Princesse Marie Christine” (en later nog de “Prins Albert”), verbouwd op de Boel-scheepswerf te Temse. De breedte van het schip werd gebracht op 23m30, terwijl de totale lengte teruggebracht werd naar 110m75. Dank zij deze verbouwingswerken, “Jumboization” genoemd, werd de capaciteit gebracht op 1475 passagiers en . 420 auto’s of 55 vrachtwagens en 46 auto’s  Vanaf 29 mei 1985 kwam zij opnieuw in vaart.

In 1992 werd de “Prinses Maria-Esmeralda” in serverve gesteld en in 1994 te koop aangeboden.

Begin 1995 werd zij verkocht aan de Cypriotische rederij  Denval Marine. Zij werd door Celine Shipping Co uit Limmasol geregistreerd onder de nieuwe naam “Wisteria”.

Op 1 mei 1995 verliet zij de haven van Oostende voor haar nieuwe thuishaven, de Soveense havenstad Koper. Zij verzorgde er de diensten tussen Koper (Slovakije) – Trieste (Italie) – Bari (Italië) en Durres (Albanië).

Op 23 juni 1995 werd zij gecharterd door de Tunesische rederij  “Compagnie Tunisienne de Navigation” (Cotunav) en verzorgde er de zeevaartlijn tussen Tunis Genua en Napels.

Datzelfde jaar verzorgde zij voor de rederij TransEurope Ferries” de lijn tussen Trieste – Koper – Durres en Brindisi

In 1997 werd zij gecharterd door Limadet Ferries. Zij kreeg de nieuwe naam “Beni Ansar” en verzorgde de lijn tussen Almeria (Spanje) en Nador (Marokko).

In januari 1998 werd zij terug ingezet door haar eigenaar, de rederij TransEurope Ferries en verzorgde onder haar vorige benaming “Wisteria” de verbinding tussen Bari en Durres.

Tussen mei 1999 en 30 september 1999 werd zij opnieuw gecharterd door Limadet ferries (Lignes Maritimes du Detroit) en verzorgde opnieuw de lijn tussen  Alemria en Nador. Deze rederij kocht het schip in 2000 en gaf haar opnieuw de naam “Beni Ansar”

 

In januari 2007 werd zij opnieuw te koop aangeboden. Gedurende enkele weken had het schip evenwel een nieuwe naam gekregen : “Beni”

Eind juli 2007 werd zij tenslotte als schroot verkocht aan een schroothandelaar uit India, die haar de naam “Aqaba Express” gaf. Op 12 juli 2007werd zij evenwel door het Spaans Ministerie voor Mileuzaken aan de ketting gelegd . De Aquaba Express was inmiddels ingeschreven op de Comoren eilanden.

2007 - Aqaba Express - Photo Fred Wood

2007 – Aqaba Express – Photo Fred Wood

In oktober 2007, voor het vertrek naar India kreeg zij opnieuw een andere naam “Al Arabia”. Op 15 november 2007 werd in Alang (India) een aanvang genomen met de ontmanteling van de vroegere “Prinses Maria-Esmeralda”

 

 

 

 

Dit artikel werd geplaatst in Oostendse maalboten en tagged , , , , , , , . Bewaar de permalink |

Comments are closed.